Vad är KBT?

På denna sida går vi igenom huvuddragen i den välkända terapiformen KBT som är en förkortning för Kognitiv beteendeterapi. Terapiformen har stadigt vuxit i popularitet och utgår i hög utsträckning från en människas beteende.

KBT – vad är det som skiljer mot psykoanalys?

Kognitiv beteendeterapi skiljer sig väldigt mycket från den ”klassiska terapimetoden” psykoanalys som grundades av österrikaren Sigmund Freud. Där Freud utgick mycket från ”det omedvetna känslolivet” utgår istället KBT från inlärning och människans förmåga att förändra sitt beteende. Ha i åtanke att begreppet beteende inom KBT syftar till den typ av beteendet som är observerbart.

Ett centralt begrepp inom KBT är ”operant inlärning” som syftar till att se hur ett problem skapats och därefter fortsatt vara ett problem, för att sedan identifiera de förändringar av en persons beteende som krävs för att uppnå ett förändrat beteende. Det förändrade beteendet är nyckeln i teorin.

KBT på nätet

Med de senaste årens snabba tekniska utveckling har möjligheterna att gå denna terapiform på webben skjutit i höjden. I regel görs en bedömning via videosamtal innan behandlingen startar. Sedan följer oftast ett upplägg med ett digitala möten och uppgifter mellan mötena där du funderar över de uppgifter du fått.

Låter det här med KBT på nätet som något för dig? Då kan du kolla in 1177s genomgång om hur du kan börja i KBT online.

KBT-övningar du kan testa

Det finns flera olika övningar som ofta återkommer i KBT-terapi. Bland annat finns det olika mindfulnessövningar. Kolla gärna in en bra sammanställning över mindfulnessövningar. Du kan också läsa mer om paralleller mellan mindfulness och KBT.

För dig som gillar digitala hjälpmedel finns det flera olika appar inom området. Kan detta vara något för dig? Då ska du kolla in appar som kan få dig att må bättre.

Hemsidan mindfulkbt.se har flera bra övningar inom KBT/mindfulness du kan gå igenom. Övningarna finns också som ljudfiler för dig som föredrar det!

Läs mer!